درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1399/01/24 - 22:23:4
تعداد بازدید: 789
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آیا کروناویروس پایان حضور ترامپ در کاخ سفید را رقم خواهد زد؟

در صورت تداوم بحران کرونا و افزایش افت اقتصادی و بالا رفتن چشم‌گیر میزان بیکاری در این کشور، می‌توان شکست ترامپ را در برابر رقیب دموکرات خود، یعنی جو بایدن، حتمی ارزیابی کرد اما در صورت کنترل وضعیت که مهم‌ترین ضامن آن می‌تواند دست‌یابی به واکسن کرونا باشد، شانس ترامپ در برابر دموکرات‌ها تا حدود زیادی افزایش پیدا خواهد کرد

 

کروناویروس این روزها کل جامعه جهانی و تمامی مناسبات سیاسی - اجتماعی جامعه بشری را تحت تاثیر خود قرار داده است. این میهمانی ناخوانده بر عرصه‌های مختلف زیست انسانی اعم از اقتصادی، سیاسی و روابط اجتماعی اثر گذاشته است. در این میان، کشوری همانند آمریکا طی چند هفته اخیر که ویروس کووید -19 در این کشور شیوع پیدا کرده، به شکلی خاص آسیب‌پذیر نشان داده است. به‌گونه‌ای که اکنون بسیاری از ناظران سیاسی بر این باور هستند که کرونا می تواند پایان حضور ترامپ در کاخ سفید را رقم زند. برای پی بردن به این مساله توجه به تاثیرات این بیماری ویروسی بر اقتصاد و جامعه آمریکا ضروری به نظر می‌رسد.

 

کرونا مهم‌ترین امتیاز ترامپ را دود می کند و به هوا می‌برد

طی سال‌های بعد از به قدرت رسیدن ترامپ از 2017 تا کنون مهم‌ترین دستاورد و ابزاری که ترامپ همواره از آن به عنوان موفقیت تاریخی خود در آمریکا یاد می‌کرد، بحث پیشرفت‌ها و رشد اقتصاد این کشور بود. به‌گونه‌ای که وی بارها دوران چهار ساله خود را موفق‌ترین دوران تاریخ اقتصاد آمریکا اعلام کرده است. همین مساله موجب شده بود که شخص ترامپ پیروزی مجدد خود در انتخابات ریاست جمهوری 2020 را مسجل شده بداند اما بر خلاف تصورات انگار مهمانی ناخوانده و سرزده ظهور پیدا کرده تا مهم‌ترین امتیاز او را بر باد بدهد.

برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از ‌‌آن هستند که انقباض اقتصاد آمریکا ناشی از شیوع کرونا تا ۲۴ درصد خواهد بود. همچنین، موسسه «علم اقتصاد آکسفورد» پیش بینی کرده است که اقتصاد آمریکا در فاصله ماه آوریل تا ژوئن، با نرخ سالانه ۱۲ درصد دچار انقباض خواهد شد. در سطحی دیگر کارشناسان اقتصادی آمریکا نسبت به بحران اقتصادی آمریکا هشدار داده‌اند. در همین راستا، «جی پی مورگان چیس» پیش بینی کرده است انقباض اقتصادی در سه ماهه دوم برابر با ۱۴ درصد خواهد بود. «گلدمن ساچز» در خصوص رقم انقباض دلهره آور ۲۴ درصدی هشدار داده است.

در سطحی دیگر، کرونا یکی دیگر از زمینه‌هایی که ترامپ آن را به عنوان عاملی برای موفقیت خود می‌دانست هدف گرفته که آن‌هم عبارت است از اشتغال. بر اساس آمار منتشر شده در همان هفته اول شیوع کرونا طبق اعلام وزارت کار آمریكا شمار متقاضیان بیمه بیکاری به حدود سه میلیون و ۲۸۰ هزار نفر رسیده است. نزدیک به یک پنجم از کارکنان فعالیت اقتصادی خود را متوقف کرده‌اند. این آمار بالاترین میزان ثبت شده از نظر متقاضیان بیمه بیکاری در کشور آمریکا است.

 

انباشت بحران نفت بر کرونای ضد ترامپ

علاوه بر کرونا در دو هفته اخیر بحث بحران نفت نیز مانعی دیگر را در مسیر ریاست جمهوری مجدد دونالد ترامپ ایجاد کرده است. جنگ تولید در بازار نفت که به‌طور طبیعی به سود مصرف‌کنندگان است و به صادرکنندگان نفت ضربه می‌زند، آثار دوگانه‌ای را برای آمریکا به همراه دارد. چراکه این کشور همزمان بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده دنیا است. این آثار دوگانه می‌تواند بر محبوبیت رئیس‌جمهور فعلی این کشور، دونالد ترامپ تاثیر گذار باشد و به‌عنوان یکی از پارامترهای مهم در تعیین نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر عمل کند. به گفته کارشناسان اولین قربانی جنگ نفتی عربستان و روسیه، صنعت شیل آمریکا است؛ چراکه انتظار می‌رود تولید نفت این تولیدکنندگان رو به افزایش بگذارد و حتی با توجه به سیل نفت ارزان سعودی، واردات آمریکا کاهش یابد. در صورت وقوع این پیش‌بینی‌ها، صنعت شیل به‌عنوان موتور اشتغالزایی این کشور ناچار خواهد شد بخش قابل توجهی از نیروی انسانی خود را اخراج کند.

در نتیجه امر نیز افزایش آمار بیکاری، موج نارضایتی به‌خصوص در ایالت‌های نفتی می‌تواند بر محبوبیت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری اثری منفی داشته باشد. اما دومین تاثیر منفی جنگ نفتی بر انتخاب دوباره ترامپ، در خطر افتادن استقلال انرژی این کشور است. با پیشی گرفتن صادرات آمریکا از واردات نفت‌خام در چند ماه اخیر، این کشور پس از دهه‌ها به یک صادرکننده خالص تبدیل شده و به استقلال انرژی دست یافته است. اکنون این دستاورد بزرگ اقتصادی که ترامپ احتمالا در رقابت با جو بایدن از آن به عنوان ابزار پیروزی استفاده می‌کرد، در معرض نابودی است. از یک سو هم موج بیکاران و احتمال ورشکستگی غول‌های نفتی آمریکایی افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر، موضوع پیشرفت صنعت نفت آمریکا و رسیدن به بحث صادرات آن اعتبار خود را از دست داده است.

 

آیا کرونا یار دوازدهم دموکرات‌ها برای شکست ترامپ خواهد شد؟

با توجه به لطمات بزرگی که بحران کرونا و نفت احتمالا بر اقتصاد آمریکا وارد کرده، اکنون دموکرات‌ها بسیار امیدوار هستند که این ویروس یار دوازدهم آن‌ها برای شکست نخست‌وزیر مستقر باشد. زمانی ان موضوع جدی‌تر به نظر می‌رسد که میزان محبوبیت دونالد ترامپ به پایین‌ترین حد ممکن خود کاهش پیدا کرده است. در همین زمینه، شبکه خبری سی ان ان با استناد به نتایج نظرسنجی های جدید نوشت: تنزل محبوبیت «دونالد ترامپ»، شانس پیروزی مجدد او در انتخابات ریاست جمهوری آمریکادر سال 2020 را کاهش داده است. این رسانه آمریکایی روز گذشته (شنبه) در گزارشی افزود: نتایج نظرسنجی مشترک سی ان ان و شرکت تحقیقاتی «اس  اس آر اس» نشان می دهد که میزان محبوبیت ترامپ اکنون 40 درصد است و او نزد 54 درصد از آمریکایی ها محبوبیتی ندارد.

حال برآوردها نشان می دهد که در صورت تداوم بحران کرونا و افزایش افت اقتصادی و بالا رفتن چشم‌گیر میزان بیکاری در این کشور، احتمال شکست ترامپ در برابر رقیب دموکرات خود، یعنی جو بایدن، افزایش محسوسی خواهد یافت. 

 

منبع:‌ الوقت

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/15783


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.